måndag 14 augusti 2023

Vaasa osa 3


Nämä kuvat otin auton ikkunasta .

Vaskiluodon (Vaasa) puinen asemarakennus .
Bruno Granholmin suunnittelema 1900 luvulla. Kyllä on vanha rekennus 🤯😵‍💫



Vaskiluodossa tämäkin talo .
Villa Grönroos. 
Vuonna 1914- 1918 kellarissa oli radioasema . Yhteyttä pidettiin Saksassa koulutettavana olevaan jääkäripataljoonaan. 


Täälä syötiin lounas yks päivä .Todella hyvät ruat ,mun kalasoppa sai 9/10 .

Kesäkävelykatu 


Vaasastaki löytyy vanhoja puutaloja


Ja juorupeili 


Tämän tietää ehkä /varmaan /tietysti kaikki suomalaiset . Jos kaupungissa /kunnassa puhutaan enemmän kuin 6%  ruotsia niin kadut kirjoitetaan ruotsin nimellä ekaks .

Tämä katu on Palosaarella, otin kuvan kun käytiin kahvilla Palosaaressa ...eli kadun nimi ekaks suomenkielellä .

Tämä kuva Sundomista ,Stundars . Kadun nimi ekaks ruotsinkielellä.

Käytiin isän suosikkipaikassa ,Stundars. Toinen kerta jo täälä ja varmaan ens kesällä taas kun kysytään missä mun isä haluu käydä 😊


Jarl Hemmers 

Näistä otin kuvan vain sen takia kun mulla kotona samanlainen. Saanu sen lahjaksi Vaasalaiselta kaverilta.

Tässä olis teile lukijoile kysymys:tiedättekö mikä tämä on? 

🗨
Maitokärryt oli tälläsille kaupunkilaisille ihmetyksen ja kuvaamisen  kohde 🤣😂 tiedettiin kumminki että ovat maitokärryt , ei tarvinnu kysyä mitä kärryjä noi on 😌

🗨tytär kun oli noin 16v tuli talvella  kotiin ja sanoi: näin tänään golfradalla ihmisiä jotka juoksi kävelysauvojen kanssa. Mietin hetken ......ahaa , ne hiihti suksilla 😂 kaupunkilapset. 🗨
Porukka jotka keskustelee kuka osaa hiihtää niin mä sanon aina ett Vaasalaiset syntyi sukset jalassa .....eli minä🙄 . Juttu on kyllä mun kohdalla liioteltu kun mä sain aina koulussa sukset missä ei ollut liukua ja kotonaki hiihtelin suksilla mistä puuttu liuku . Eli en kovin usein hiihdelly . 🗨



Olin kyllä ihmeissäni taas kuinka suosittuja Muumi ja Marimekko on suomessa . Marimekon kangaskassi oli kyllä melki kaikilla. 














10 kommentarer:

Satu sa...

Kiitos taas tosi mielenkiintoisesta kuvakirroksesta!

Kyllä puutalot voivat olla kauniita. <3 Hauska toi Kotipizza Pursimiehenkadulla. Ei ehkä ihan tyypillisin rakennus Kotipizzalle, siis tuommoinen puutalo.

Mulla ei ole aavistustakaan, mitä nuo metalliset tötteröt ovat. Ekana tuli mieleen, että ovat kynttilälyhtyjä...

Mulla ei ole yhtään Muumi-tuotetta eikä Marimekon kassia. ;-D

stansta sa...

Kiitos! Kauniita taloja!
Minullekin tuli mieleen kynttilälyhdyt?
Hyvää alkavaa viikonloppua!

Rita A sa...

Hyvä kuvasarja. Paljon kiinnostavaa juttua.

Puutaloissa on oma viehätyksensä, nykyään vaan tulee mieleen että kunpa eivät syttyisi palamaan.

Tötteröt näyttävät raastimilta.

ulrika50v sa...

Satu: Ens postauksessa kerron mikä toi metallinen tötterö on, teen sille oman postauksen 😊 ihanaa kun joku muukin ei omista Marimekon kangaslaukkua, rupes Vaasassa oleen vähä "outsiders" olo kun mulla ei ollu😅kivaa viikon alkua 😍

Stansta: teen seuraavaksi oman postauksen noista tötteröistä missä selviää mitä ne on . Kivaa viikon alkua 😍

Rita: Apua, en ole ikinä ajatellu tosiaan palovaaraa puutaloista mutta nyt kyllä ajattelen kun nään niitä 🫣 joo, vois olla vaikka raastimia🤣 seuraavassa postauksessa selviää. Kivaa viikon alkua 😍


stansta sa...

Kiitos!
Minullakaan ei ole Marimekon kangaskassia!!!

ulrika50v sa...

Stansta : Kiva, löytyi toinenki , nyt meitä on kolme 🤣🥰

Thilda sa...

Ne on hameenlämmittimiä kylmässä kivikirkossa. 😉

ulrika50v sa...

Thilda : 😊katso seuraava postaus jos olit oikeassa , kivaa viikon alkua 😊🥰

Anonym sa...

Ne uudet on kynttilälyhdyiksi tehty, mut alkuperäisesti ne on niitä ison hameen alle laitettavia lämmityslaitteita

ulrika50v sa...

Anonym : Kiitos kommentista 😊katso mun viimeisin postaus 😊