onsdag 7 september 2022

Ahvenanmaa osa 2


Yläkuva omenapuu, omenapuita oli joka puolella. 
 peräti metsässä näkyi yksittäisiä omenapuita sielä sun täälä, en kerenny bussin ikkunasta ottaa kuvaa metsän omenapuusta.... 


Näin sanoo Helsingin sanomat : 





Ahvenanmaalla kasvaa myös villinä orkideoita. Niitä ei tietenkään saa poimia mutta niitä kuullemma varastetaan silti hirveesti..... Niitä ei myöskään myydä. Eri lajeja on 27. Orkideat joita myydään Ahvenanmaalla on kasvatettuja. Valitettavasti emme nähneet yhtään villiä orkideota. 
Kuva orkideasta on mun kotoa, (sain sen tyttären poikakaverilta) 





Muutaman autiotalon ohi ajettiin... 

Ahvenanmaalla ei ole vankilaa. Vangit istuu suomen vankiloissa. 



Kyläkauppoja ei enää ole...... 


Ahvenanmaalla on 16 kuntaa 




Bussipysäkki



Huom, punainen asfaltti. 

Ahvenanmaalla on 34 yleistä bussia, ajoajat on hyvät arkisin ja ruuhkaa-aikoina, viikonloppuisin harvemmat. 




Jäätelökioski 

Ahvenanmaan väkiluku on 30 000




Ahvenanmaalla on juhannustanko niinkuin Ruotsissa. Vähä erin näköinen kumminki. Ahvenanmaalla tanko seisoo ylhäällä, noin niinku tosta  kuvasta näkyy koko vuoden. 2 viikkoa ennen juhannusta laitetaan uudet koristeet. Ruotsissa tanko heitetään piiloon  juhannuksen jälkeen. Mulla ei tulis kyllä yhtään juhannusfiilistä jos oisin katsonu juhannustankoa koko  vuoden. Aivan kuin joulukuusi olis esillä koko ajan 😆





Sipsitehtaan ohi ajettiin

Kuullemma kaksi veljestä oli sielä Amerikassa 60-luvulla  ja perustivat tehtaan Ahvenanmaalle joka oli suomen ensimmäinen


 tehtaan myymälä

🗨️ Tuli tässä samalla mieleen: Ruotsalainen painija Frank Andersson sai idean Amerikasta ja rupesi myymään ensimmäisenä  irtokarkkeja Ruotsissa. "Terveellisiä" ideoita  Amerikasta  saa , sipsiä ja  irtokarkkeja 🗨️



Ahvenanmaalla on oma rekisterikyltit. Rekistereiden alkukirjaimet on aina ÅL 

Euroopan korken bensiinihinta on Ahvenanmaalla 

Saaren pituus on 50 km, välimatkat lyhyitä. 



Taksikuskit on antanut nimet kaikille liikenneympyröile 













3 kommentarer:

Satu sa...

Orkidea on mun lempikukka! Tai siis yksi niistä. :-)

Vitsi miten kiinnostavia autiotaloja. Mun olisi ehkä ollut pakko tunkeutua johonkin, jos niihin olisi päässyt sisään.

Ja miten mä en nähnyt Ahvenanmaalla punaista asvalttia, vaikka ajeltiin siellä ristiin rastiin. :-D

Paljon mielenkiintoista tietoja ja kuvia! Kiitos postauksesta, Ulrika! <3

Jael sa...

Mä olen aina halunnut käydä Ahvenanmaalla,joten oli kiinnostavaa lukea ja nähdä kuviasi❤️

ulrika50v sa...

Satu : Kiitos <3 Orkidea on kyllä erikoinen kukka ja niissä on ihanan värilliset kukat!
Mä olen käyny tuhat kertaa Ålannissa, eka kerta lapsena kun isä opiskeli sielä. Työkaveri sanoi mulle asfaltin väristä, mä olin tosi ihmeissäni, mitä?!?!?! Joten en ole minäkään nähny vaikka tuhat kertaa ollu sielä..... :-)

Jael : Kiitos <3 Ahvenaanmaa on mun suosikkipaikka. Ruotsalaisten on Gotlanti mutta minä suuntaan aina Ahvenanmaalle.